Rullahiiren avulla pääsee zoomauksissa pitkälle, mutta Camera-valikon lisätoiminnoilla voit säätää katselusuunnan ja kuvakulman tarkasti.
Tämä on toinen osa navigointitoimintoja käsittelevästä kaksiosaisesta artikkelista. Tässä artikkelissa navigoinnin erikoistoimintoja. Ensimmäisen osan voit lukea tästä.
Kuvakulman säätäminen
Voit säätää kuvakulmaa valitsemalla Camera‐valikosta Field of View.
Oletuskuvakulma on 35 astetta. Voit muuttaa sen esimerkiksi arvoon 50, jolloin saat laajemman kuvakulman ahtaaseen tilaan.
Voit muuttaa kuvakulmaa toiminnon aikana hiirellä vetämällä tai näppäilemällä kulman arvon mittaruutuun.
Jos muutat kuvakulman oikein reilusti suuremmaksi, voit vääristää perspektiiviä.
Muista palauttaa alkuperäinen arvo kokeilujen jälkeen.
Esimerkki kuvakulman vaikutuksesta
Alla olevissa kuvissa katselukohta on täsmälleen sama (säädetty Camera-työkalulla), mutta kuvakulmaa vaihdettu.
Zoom Window
Voit zoomata suunnitelman tiettyyn kohtaan Camera-valikon Zoom Window -toiminnolla.
Voit hiirellä vetämällä osoittaa alueen, joka zoomataan näytölle. Tästä toiminnosta voi olla hyötyä isossa 3D-mallissa, josta pitää nopeasti katsoa joku yksityskohta.
Zoomaustoiminnot työkalupalkeissa
Jos sinulla on Large Tool Set -työkalupalkki esillä, niin löydät tämän ja muita hyviä zoomaustoimintoja sieltä.
Voit tuoda esille myös erillisen Camera-työkalupalkin, josta löydät lähestulkoon kaikki zoomaustoiminnot.
Työkalupalkkeja voit tuoda esiin valitsemalla View-valikosta Toolbars (Mac: View > Customize Toolbar).
Position Camera - katselun tarkka säätäminen
Voit säätää katselukohdan, korkeuden ja suunnan tarkasti Position Camera ‐työkalun avulla.
1. Valitse Camera‐valikosta vaihtoehto Position Camera.
2. Kohdistin muuttuu pieneksi ihmishahmoksi.
3. Huomaa, että oikean alareunan mittaruudussa kerrotaan katselukorkeus (silmän korkeus). Näppäile tarvittaessa uusi korkeus ja paina Enter.
4. Napsauta hahmo sopivaan kohtaan.
Toinen tapa kameran sijoittamiseen Position Camera ‐työkalulla: napsauta kamera paikalleen pitämällä hiiren vasenta näppäintä koko ajan pohjassa ja vedä saman tien kohdistin kohtaan, johon katselu kohdistuu.
Look Around
Kuin olet sijoittanut kamerahahmon 3D-malliin, työkaluksi vaihtuu automaattisesti Look Around, jonka merkkinä kohdistin muuttuu silmäksi.
Look Around ‐työkalussa seisot samoilla sijoillasi, mutta voit kääntää katselusuuntaa hiirellä vetämällä (paina vasen näppäin pohjaan ja liikuta kohdistinta).
Kävely
Kun valitset Camera-valikosta Walk, voit “kävellä” mallissa.
Kun painat vasemman näppäimen pohjaan ja vedät ylöspäin, kävelet eteenpäin. Kun vedät kohdistinta alaspäin, kävelet taaksepäin.
Liikuta kohdistinta varovasti! Mitä kauemmaksi näytölle tulevasta ristikosta vedät, sitä kovempi vauhti.
Asetusten palautus
Voit palauttaa asetukset ennalleen aivan normaalisti rullahiirellä katselusuuntaa kääntämällä (rulla pohjaan) ja zoomaamalla (rullan pyöritys). Mikäli olet muuttanut kuvakulmaa, voit palauttaa sen alkuperäiseen arvoon antamalla Fied of View -käskyssä kuvakulmaksi 35.
Kun käytät Scenes-toimintoa apua, voit palauttaa asetukset nopeammin.
Jotta voit kamerakokeilujen jälkeen palata helposti perustilaan, kannattaa tallentaa sopiva yleisnäkymä Scenes‐toiminnan avulla ennen katselusuuntien kokeilemista.
Scenes‐näkymä muistaa katselusuunnan lisäksi myös luontihetken kuvakulman arvon.
Windows-versiossa Scenes-ikkuna löytyy Default Traystä (jos ei näy, valitse Window-valikosta Default Tray > Scenes). Mac-versiossa löydät Scenes-toiminnon Window-valikosta.
Näkymän voit tallentaa Scenes-ikkunan Add Scene -painikkeella.
Yhteenveto
Position Camera -työkalu on näppärä tapa asettaa katselusuunta tarkasti tietystä kohdasta oikeaan suuntaan. Varsinkin sisätiloja mallintaessasi, esim. sisustussuunnittelussa, saat sillä nopeasti määritettyä haluamasi katselukohdan.
Rullahiiren avulla ahtaissa tiloissa katselusuunnan säätäminen vie sinut kuitenkin helposti seinän sisälle tai naapurihuoneen puolelle, joten opettele ehdottomasti Position Camera -työkalun käyttö.
Tämä on zoomaustoimintoja käsittelevän artikkelin toinen osa. Ensimmäiseen osaan pääset tästä.